Mijn motivatie om met Persoonlijk Partner te starten komt voort vanuit persoonlijke ervaringen en de overtuiging dat “Inclusief Onderwijs” geen vrijblijvende beweging kan zijn. Er is nog veel te doen in onderwijs en jeugdhulp om vorm en inhoud te geven aan wat noodzakelijk is: ieder (kind) doet ertoe en hoort erbij. Elk kind dat verwezen wordt naar het Speciaal (Basis-)Onderwijs ervaart dat het er niet meer bij hoort. En elke keer voelen leerkrachten zich tekort schieten om te doen wat nodig is om de leerling ‘binnenboord’ te houden.
Verlichting
De leerkracht in zijn of haar kracht krijgen lukt door de juiste ondersteuning ín de school te organiseren. Zo kunnen zij zich (weer) bezighouden met hun vak: gewoon goed onderwijs geven. En zo gaan ze ervaren dat inclusief onderwijs niet iets is dat erbij komt, maar verlichting biedt bij de uitdagingen die zij ervaren.
Beweging
Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs zijn dé netwerkorganisaties die -samen met partners- aan de lat staan om deze beweging in gang te zetten. Nadat de Inspectie mijn laatste Samenwerkingsverband met een goed beoordeelde, kreeg ik regelmatig vragen van collega’s om hen te ondersteunen bij het opzetten/uitvoeren van beleid. Aan deze oproep geef ik gehoor door de Persoonlijk Partner te zijn voor organisaties die zich met deze mooie en tegelijkertijd complexe opdracht bezighouden.