Academie deskundigheidsbevordering

Passend of Inclusief Onderwijs is een beweging die van leerkrachten vraagt steeds meer kennis en vaardigheden te ontwikkelen om leerlingen met extra onderwijsbehoeften verantwoord onderwijs te kunnen bieden. Kennis en vaardigheden die niet op een PABO worden onderwezen en die bij meer ervaren leerkrachten nog niet eerder nodig waren. Denk hierbij aan: de onderwijsbehoeften op gebied van complex gedrag, autisme, hooggevoeligheid etc.

Zo ook kan een leergang voor intern begeleiders (IB’ers) worden georganiseerd, waarin de veranderende rol van IB’er naar Coördinator Passend Onderwijs wordt uitgediept. Welke verwachtingen zijn er van een IB’er in deze nieuwe rol? Hoe wordt de IB’er de schakel tussen onderwijs en zorg? Hoe stimuleert en motiveert de IB’er samen met de schoolleider het team ‘Op weg naar Inclusie’?

Het opzetten van een ‘eigen’ academie voor het Samenwerkingsverband waarbij deskundigheidsbevordering op gebied van Passend/ Inclusief Onderwijs wordt aangeboden aan scholen is hiervoor een resultaatgerichte oplossing.

Uiteraard past dit programma naadloos in het kwaliteitsbeleid zodat per jaar de opbrengsten van de gevolgde trainingen worden gemonitord.